Zaher-e1622126206286-uai-1032x580_edited
Verhaal van Zaher

Oudleering Zaher werd afgelopen week geïnterviewd door De Gelukbrengers. Via hun platform willen ze verhalen en dromen van jonge vluchtelingen vertellen zodat Vlaanderen overloopt van geluk. Ben jij benieuwd hoe Zaher aan zijn levenspad timmert en wat hij al heeft kunnen verwezenlijken? Lees dan verder op de site. 

20210531_144406.jpg
Studiebezoek bij een afvalarme winkel

Voor mei plasticvrij is leerkracht Paul met een aantal leerlingen van de opleiding winkelbediende op bezoek geweest in een afvalarme winkel. Gedaan met overbodige verpakking, veel te grote hoeveelheden en een veel te snel, volle afvalbak. Eens iets anders dan een gewone supermarkt. Het was alvast een leerrijke ervaring!

press to zoom

press to zoom

press to zoom

press to zoom
1/9
CDO Vrijwilligers in het vaccinatiecentrum!

Deze foto's zijn van een werkdag in vaccinatiecentrum Turnhout. De leerlingen van zorg voor ouderen en kinderen zetten zich de laatste weken in als vrijwilligers. Ze hadden een dikke pluim gekregen van het personeel daar! Wij zijn trots op onze studenten!! 

Leerling krijgt 'pluim' van bedrijf
image.png

Bij het lasbedrijf in Hoogstraten, de gebroeders Geens, sluiten ze hun nieuwsbrief steeds af met ' de pluim ' die collega's aan elkaar geven. Deze maand kreeg één van onze leerlingen die pluim.

Lars Robbe loopt al 2 jaar mee in de 'voorbereiding' en studeert nu af vanuit de lasafdeling van deeltijds onderwijs Hoogstraten. Hij zal vanaf nu vast starten in het bedrijf. Proficiat Lars!

Op bedrijfsbezoek 

Tijdens het schooljaar krijg ik wel eens de opmerking:” Leerkracht zijn is wel makkelijk hé, je hoeft eigenlijk niet veel te doen” Ik ga dan nooit in de tegenaanval, dat zou ik verliezen in de strijd tegen mijn leerlingen. Ze zijn immers de mannen van de zware handenarbeid, hun verhalen maken me steeds nieuwsgierig… Soms zijn ze zelfs zo indrukwekkend dat ze ongeloofwaardig lijken te worden. Reden te meer dus om eens te gaan kijken naar wat ze juist doen als job…

Op donderdag 3 juni vertrokken we dan ook met onze klas op bedrijfsbezoek. We gingen langs bij Klessens spiegeltenten en leerden niet alleen dat spiegeltenten echt typisch zijn voor onze regio, maar ook zeer gegeerd over de hele wereld. Helemaal onder de indruk waren we toen we hoorden dat zo een tent opstellen niet meer dan een dag in beslag neemt EN als ze goed getast wordt ze net in een grote vrachtwagen past. Bijna onvoorstelbaar maar toch vernamen we dat de tenten volledig zelf ontworpen en gemaakt worden, van houtwerk tot loodraampje tot lampje en stofwerk toe.

 

Onze volgende stop leidde ons naar Timech, in het verre Kalmthout. In het werkhuis kwamen we niet alleen tractoren tegen, maar eveneens de grootste landbouwwerktuigen. Alles kan er hersteld worden van lassen tot elektronica en mechanica toe, zelfs voorzien van een nieuw likje verf is geen probleem.

Tot slot gingen we een kijkje nemen in het depot van Versmissen grondwerken. We mochten eens een kijkje nemen naar hun meest indrukwekkende werktuigen. Deze bedienen lijkt heel leuk en simpel, maar dat is het allesbehalve, 100den knopjes en schakelaartjes… Verschillende wetten en regels voor vervoer en gewicht, geraak er maar wijs uit. Al deze machines worden gebruikt voor zware arbeid, herstellingen door gebruik en slijtage zijn geen probleem. Dit wordt in een eigen werkhuis allemaal zelf gemaakt.

Sterk onder de indruk was ik dus van de jobs die mijn leerlingen doen. De verantwoordelijkheid die in hun jonge handen, brein gelegd wordt is enorm. De passie die hen drijft nog groter… Het maakt me dan ook heel trots om ik deze jonge mannen in mijn klas heb en tegen iedereen die het horen wil te zeggen:” Die harde werkers van de toekomst,  dat zijn mijn studenten geweest, echte Deeltijdsers!!”

Einde schooljaar

Op het einde van het schooljaar organiseren de begeleiders allerlei leuke uitstappen. Dit jaar zijn er leerlingen naar de zoo geweest, gezellig gaan picknicken, minigolfen, bowlen en zelfs kajakken! Een mooie afsluiter voor dit speciale coronajaar.